Gerlóczy Bea „Párban” című
kiállításának megnyitójára gyűltünk össze. Már jó fél éve, hogy Bea örömmel
hívott föl, újra lendületet kapott, fest, alkot, lassan meglesz egy új, teljes
sorozat. Kiállítást tervez belőle, ide a faluba, az Öregiskolába.
-
Légy szíves nyisd
meg!- kérte kedves módján a telefonban.
-
Én, pont én, van
neked híresember ismerősöd elég, hogy jutottam eszedbe pont én.
-
Te szoktál
ilyesmit csinálni, mondja és sorolja, kiket nyitottam meg, csak akikről ő tud,
pont engem nem nyitnál, meg, téged szeretnélek.
Nem
vagyok erős jellem, ekkor már a kedves szavak hatására, lágyultam
-
Mikor lesz?
-
Jövő tavasszal,
majd valamikor márciusban, a tél végén.
Ez akkor még annyira
távolinak tűnt, hogy gondoltam addig még annyi minden történhet, még jó
szövegek is eszembe juthatnak, valahogy csak megoldódik a helyzet. Nem
okozhatok csalódást, mégiscsak kedves barátról, sőt családtagról van szó.
És most itt állunk.
Torokszorító egy helyzet itt
állni egy Művész mellett, aki örömmel, nagy szeretettel, nagy bizakodással, és
főként nagy izgalommal tárja a munkáit, az újakat a publikum elé.
A megnyitóbeszédek
sokfajtáját volt szerencsém megismerni életem során. Emlékszem egy pár egészen
kedvesre, egy-két egészen jóra és még több olyanra, amelyből egyetlen-egy szót
sem tudnék felidézni. Arra emlékszem ki tartotta, arra is hol állt a művész,
még talán arra is, milyen hangszeres zene volt, a képeket is fel tudom idézni,
de a szövegre….kérdéses.
Valahogy az ember inkább azt
várja, végre elvegyülhessen a képek között, gratulálhasson, osztozzon az
sikeres alkotások okozta közös örömben.
A megnyitóbeszédek feletti
aggályom, sőt inkább görcsöm akkor oldódott valamelyest, amikor, szintén ebben
a családban esett meg a történet, a felkért, neves, többkötetes íróember más
helyszínen ugyan, más képek előtt, de szóról szóra ugyanazt a beszédet vezette
elő. A legkülönösebb a két alkalom majdnem teljesen egyező közönsége reakciója
volt.
Kedvesen és illedelmesen
mosolyogtak, úgy ahogy egy kiállítás-megnyitón illik.
De ez most egy másik
kiállítás….
Párban, a címe. A Férfi és a
Nő, egy pár. Párban vannak. Milyen kézenfekvően hangzik mindez. Mégis milyen bonyolult konstelláció. A
legegyszerűbb és a legbonyolultabb.
Azonnal felötlik bennünk a
kérdés, önképek-e ezek?
Maga a Művész van-e a képeken?
És az ő párja?
Nem ilyen egyszerű a
kapcsolat.
-
Hol van nekem
ilyen hosszú hajam? Nevet rám, és megrázza a vörös fürtöket.
Egyszervolt Bea, egyszerlesz Bea, a Bea, nem a Bea, a
Nő.
Aki korábbi kiállításain, a
régi munkái alapján is ismeri Gerlóczy Bea munkáit, tudhatja, hogy a korpulens,
karakteres férfialak is állandó szereplő. Kalapban, szemüveggel, sállal, nadrágtartóval.
Hosszú hajjal, szakállal.
Sok férfiből összegyúrt a Férfi.
Mint egy napló lapja peregnek
előttünk a képek, életképek, apró történések. Olyan dolgok, amelyek majdnem
mindenkivel megtörténnek vagy megtörténhetnek. Egy nyári eperszedés, egy őszi
séta, vagy egy séta a hóesésben ernyő alatt. Pihenés az ágyon kötögetve.
Bensőséges együttlétek zokniban, mezítláb, heverve szőnyegen, kiránduláson.
A képeket az egymásra és a
világra figyelés jellemzi. Nyugalom, kiegyensúlyozottság, puhaság, kerekség,
harmónia. Önfeledt, mesebeli, álombeli képek mégis.
Az alakok röpülni is tudnak,
nemcsak varázsszőnyegen, néha papírsárkányként fenn az égben.
Szépen kimunkált apró
részletek tűnnek fel ismétlődően a képeken, szőnyegminták, falevél motívumok,
ismerős színek, pirosak, feketék, fehérek. Szép avarszínek és ünnepi kékek.
Rend van ebben a világban,
mégsem felhőtlen tündérmese minden epizód. Az idilli együttlét képeiben is ott
van az irónia, az összekacsintás, egy profán részlet, egy cinkos kitekintő
mosoly. Egy elcsúszott ruhadarab, egy kissé vaskosabb idom, egy mackós
mozdulat, esendőség, még a legpatetikusabb jeleneteknél is, az emelkedett,
lírai táncképeknél is.
A húzogatható famacskák
rejtélyesen gomolygó drótjai gonoszul indáznak a pár lábai között, béklyózzák a
mindennapok szelíd báját. Roskadozva tűr a Pasi, a Férfi a próbafülke előtt, a
kiadott ruhák halma alatt, és a Nőből, a Nőből riasztóan sok van, a próbafülke
tükrében ott látunk egy másik nőt, egy tükörkép Nőt.
Minden idillnek megvannak a
rémképei, mégoly bájos rémségek ezek.
Elnézve a képek, a papírmasé
szobrok egységes világát, az az érzetünk támadhat ez a képi, formai világ
mindig is létezett, az Alkotóval, Beával egyidejű, voltaképpen egylényegű.
Készülvén a mai napra,
telefonoztam többször is, kérdezgetve, jól látom-e, amit látok, hogy is van ez
valójában. Rakosgattam a jegyzeteket, amiket beszélgetés közben készítettem,
vagy a már felrakott munkákat egyben átszemlézve irogattam, egy dologban biztos
voltam, majdnem el is felejtettem rákérdezni, azt tényként kezeltem, hogy ez a
világ, ez a képi-formai, szinte mindig létezett.
Gondoltam, csak a forma
kedvéért rákérdezek a dologra.
Araszolt a sor a Városmajor
mellett, végre felvette.
- Bea, te mióta rajzolsz, festesz tulajdonképpen?
Gondoltam, mindjárt mondja,
amióta csak eszét tudja, amióta csak tud, vagy ilyesmi.
- Miért, ezt még nem meséltem?
- Azt hiszem, nem.
- Harminchat éves voltam, akkor kezdtem el.
-
Harminchat, miért pont akkor?
- Kapaszkodó kellett. Szükség volt a művészetre, a
művekre. Persze, addig is rajzoltam, mint belsőépítész, de ezek a képek és
persze az elődök akkor indultak. Ez több, mint húsz éve, volt idő azóta
tanulni.
Tanulni és tanítani is volt
idő. Gerlóczy Bea jelenleg is két műhelyben tanít, művészetterápiával
foglalkozik, komplex- képzőművészeti projekteket visz nehezen nevelhető
gyerekkel, foglalkozik a Baltazár színház művészeivel.
Így, mint minden szerencsés
esetben összeér a hivatás és a szenvedély. Sőt segítik egymást, inspirálja
egymást a két tevékenység, a tanítás és az alkotás.
A tanítás hitelességét a korrekt,
megalapozott tudás adja, a művészetét hasonlóan.
Legyen nekünk is kapaszkodó
ez a képi világ, ha tetszik mesevilág. Ahol kedvesen ismerősek az arcok,
kényelmesen puhák a vonalak, melegek a színek.
Mert van úgy, hogy kellenek a
kapaszkodók párban, pár nélkül, páron kívül, páron belül,…
Mert, bonyolult ez. Ahogy Bea
mondta: „Tudod, nem akarom megváltani a világot, csak ezt a férfi-nő dolgot
szeretném megérteni, de azt hiszem, nem lehet…”
Töltsenek kellemes perceket a
képek között!
Gerlóczy Bea Párban című
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése