2013. augusztus 1., csütörtök

Pásztortáska 3. Tollazás




Photo: Dofka


A tollazás még sokkal jobb időt követelt, mint a függönymosás. A függönynél még a kis szél elment, nem így a tollazásnál. Teljes szélmentes napot követelt, forróságot, az dukált a tollazáshoz.
            Ez kevésbé volt mozgalmas nap, bár hasonlóan heroikus, mint a függönymosás. A dolgot lényegesen egyszerűsítette, hogy nem kellettek hozzá férfiak. Nagyanyám elhatározta, és kész. Én láb alatt voltam, mellékesen vigyázott rám is, ha már odakerültem a keze alá. Ha már ott voltam, megpróbált, tanítani. Azzal kezdte, hogy a kiszemelt párnákat, vánkusokat ahogy mondta, lehámozta, levette a huzatot. Ott voltunk, mint a sebészek az angin közelében. Ez az a sűrűszövésű vászonanyag, ami a tollat tartja. És akkor szépen felvágta ezeknek az anginoknak a hasát. Szépen, nem agresszíven, de a régi anginnal nem kellett törődni, az ment a szemétre, mert el volt zsírosodva. Vettünk újat, már hetekkel ezelőtt a rőfösnél, akit szegényt a saját boltjában aszalt a sorsa, alkalmazottként. Ő még értette ezt a szót, ezt az angint.
            A toll, ez csak liba pehely lehetett, ez nekem el lett magyarázva. A tyúk toll büdös, és szúr, mint a rossebb. Azt te nem tudod lefejteni, ha lefejted is büdös marad. Jegyezd meg, az erre nem jó, tulajdonképpen semmire sem. De a liba, annak is a pelyhe. Közben öntötte be Nagyanyám a tollat az anginból a pala teknőbe. Néha a teknőt feltöltötték nekem és lehetett fürdeni, de most nem ez nézett ki.
- Nézd, így beöntjük, és aztán szépen forgatjuk, így, így …látod?
- Nagyi ez nagyon büdös…
- Az, persze hogy az, azért szellőztetjük, most majd a nap csodát tesz, gyere forgasd!!!!
- Ehhez én hozzá nem érek…
- Nem?
- Nem…semmiképpen.
            Tudni kell, hogy Nagyanyám idegeit már kikezdte akkor sok minden, én mint utolsó unoka nagyon jól szaladtam a haragja elől. Éppen bemértem, kuksolhatok-e a nap hátralévő részében a kert végében. De nem kellett futni, rám hagyta.
- Na, akkor legalább figyelj! Csomós ujjai közé vett egy marék tollat. Szétmorzsolta, váljanak szét. A nagyon összeállt részeket bölcsen kidobta. A nagyobb, keményebb tollszárakat kitörte, szintén kidobta, átforgatta az egész teknőt. És hagytuk a napon. Én különösen. Aztán szépen, óránként átforgatta. A toll fehéredett, és a tömege nőtt. Elváltak az összetapadt szálak, repülős lett újra az egész.
            Eközben a verandán életre kelt a Singer, Nagyanyám varrta az új anginokat, szépen, kicsi kis rést hagyva, majd a töltéshez. Majd három óra tájt, kiadta az utasítást. Mostantól a toll már inkább nedvet szed, be kell tölteni. És szépen megtöltötte a párnákat. Ha picit kisebb párnákat szabott, kimaradt toll, lett nekem baba párnám. Sőt igazi vörös selyem babapaplanom. Ott előttem készült a steppelése, ezt már csudáltam. A verandai hintáról volt nekem csodálkozó helyem az itt történtekre. Két hajtás között megtudtam szinte mindent.
            Nap végére elkészültek a párnák. A nagypárnák is, azokkal aztán volt gond elég, azt még nekem is segíteni kellett fogni, hogy a zárásuknál a varrógép alá férjenek. Ebben még ügyes is voltam, éreztem a tempót, az irányt. Próbáltam javítani a toll irtózatomon. Boldog örömmel vettem át a saját párnáimat. Cipeltem be az ágyamra.
-          Na így már tetszik? Ugye?
-          Tetszik, nagyon tetszik, napszaga van, érzed, napszaga?
-          Nekem mondod, kisanyám? Nekem mondod??? Persze, hogy napszaga van, milyen lenne kisanyám…- és ezer ránc nevetett az arcán. Háromszáz már ott van az enyémen is  és pontosan ott, ahol neki volt.
De a tollat meg nem fognám semmiképp, még ma sem. Számolgattam a múltkor, nevetséges áron van új párna. Vettem is, igaz ezek inkább, díszpárnaszerűségek voltak. Elhelyeztem őket gondosságom tudatában. Este, tévénézés, motyorgás közben rátettem az egyikre a fejem.

- Atyaég, ez tyúktoll, olyan büdös, hogy nincs párja. Nagyi, ez tyúktoll….tyúktoll…jajj

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése